Станок для маци
Станок складається з лотка для подачі тіста, гладкого валика
для його розкачування у лист, зубчастого валика для надання мацот характерного
рельєфу, станини, ручки, та системи ланцюгових передач.
Келих кіддушний для святкування субботи.
Келих
винний, чаша має форму бутона квітки з розширенням вінчиком догори, має ніжку
та круглу основу, декорований рельєфно вичеканеним зображенням квіт та плодів та гравірованим
написом на івриті
"לכבוד שבת"
що значить «Для суботи». На основі
келиху розташовано три клейма : німецьке державне, тип 1886 р., поряд вказівник
проби срібла «800», і клеймо виробника, «А» вписане в коло.
Тора Шилд
Виконаний у формі
гострокінцевого дверного отвору, на лицьовій стороні вигравірувано зображення
двоголового орла з короною, та двох левів що тримають позолочені скрижалі з
заповідями. Під скрижалями медальйон з напівстертим дарчим написом:
ז'נ' ה'ת' מהורי אלשר(ה) בן מהור ...אל י'צ'
Це
подарував вчений наш вчитель, пан і рабин Алішер (Алішах) син вчителя нашого
пана і рабина (Шмуеля?) нехай скеля його береже його.
На лицьовій стороні обабіч
візерунку вигравірувано також два слова на івриті «свята» і «субота», і встановлено оправу під декоративні скляні
прикраси.
Цукерничка срібна
Цукерничка срібна, у єврейських родинах
використовувалися як скриньки для зберігання плоду етрог на свято Суккот.У вигляді скриньки з кришкою, з лицьової сторони отвір
для ключа, вгорі на кришці слід від відірваної деталі, скринька стоїть на
чотирьох вигнутих ніжках, прикрашена рослинним орнаментом. На скриньці присутні
два клейма, монограма майстра «TR» та австрійське, віденського пробірного управління з роком «1846»
позначкою якості «13» - 13 лотів, тобто 812/1000 проба срібла.
Парохет
Парохет прямокутний, з синього оксамиту, підкладка
льняна, у верхній частині пришиті петлі та пластикова фурнітура-кріплення. В
середній частині білими нитками вигаптовано зірку Давида та напис на івриті:
לזכר עולם את נשמות הנהרגים בשנת תשב-ג ר' חיים צבי בר'
מנחם מענדל
לזכר עולם את נשמות הנהרגים בשנת תשב-ג ר' חיים צבי בר'
מנחם מענדל מרים לאה בת ר' אברהם וד הכהן רייזל בת ר' יצחקד ת'נ'צ'ב'ה
Переклад:
Для вселенської пам’яті душ що загинули в роки 702-703 (5702-5703 від сотворіння світу, 1941-1943
Р.Х.):
рав Хаїм Цві син рава Менахема Менделя, Мариам Леах
донька рава Абраґама Дауда коена, Райзель донька рава Ицхака
Нехай душі їх будуть зав’язані у вузол життя.
Келих на Песах
Келих має неправильну форму з
розширенням-вінчиком вгорі та звуженням в районі дна. Стінки ззовні вкриті
гравіруванням, яке ділить поверхню на 4 картуша, два з міським пейзажем, 2 з
квітковим орнаментом.
На денці присутні клейма, одне клеймо фабрики Ізраіля
Єселевича Заходера «ІЕЗ» в прямокутному щитку, вивізне клеймо Російської імперії
- на щитку у формі неправильного
прямокутника двоголовий орел, австро-угорське клеймо для імпортного срібла
(1891-1901) – монограма AV у витягненому шестикутному щитку, і пробірне
клеймо комбінованого типа популярного в останній період перед проведенням
реформи клеймування в Російській імперії і в перехідний період 1896-99 рр. – в
овальному щитку справа зображення Архангела Михайла з мечем, герб
Києва, зліва знак якості «84» - 875/1000 проби..
Підсвічник ханукальний
Підсвічник ханукальний. Латунь, литво. ХІХ ст. 1 екземпляр.
Підсвічник складається з двох частин, основа скріплена двома шипами з
щитком.
Основа складається з восьми ємностей для масла, вони єдиним блоком, стоїть
на чотирьох маленьких ніжках. Щиток фігурний, на напівкруглій основі напис
івритом «Лехадлік нер Ханука» (לחדליק נר
חנוכה),
Запалювати свічі Хануки; над ним у символічній короні – крокуючий лев.
указка для читання Тори
Указка виконана в формі палиці, що поступово звужується
до одного з кінців, де до неї припаяно деталь у формі людського п’ястука з
витягнутим пальцем, вона прикрашена двома поясками, орнаментованими в
бідермаєрівському стилі, та вкрита вигравіруваним дарчим написом:
ז'נ' ה''ר
היים ארון ב'ר'מרדכי
יהדא נ''י שעערל'ה'ה'ק'
שמירט התפלה עבור נשמת
אהותא טשתא ע''ה ת'נ'צ'ב'ה'
на руків’ї та ближче до завершення дату:
בחודש אב שנת
תרצב
«Це подарував Хаїм Арон син рава Мордехая Єгуди, нехай
свіча його горить, Шир, для святого товариства Шмірет Хатфіла (Стражі Молитви),
за душу його сестри Ташти (Тобіашти?), мир їй, нехай душа її буде зав’язана у
вузол життя
В місяць
ав року 692
На предметі присутні клеймо майстра “VA” тадержавне
австрійське віденського пробірного управління.
Ритуальні предмети
В цьому розділі мова піде про речі, що вживаються чи вживалися в різноманітних юдейських ритуалах і обрядах як в публічному просторі, так і на рівні сім’ї та особи. Тобто розглядатимуться предмети, що належать власне до юдаїки у вузькому сенсі цього слова, предмети що належать до вжитку традиційного єврейства. Треба сказати, що оскільки релігія, культ і обряди пронизують наскрізь будь-яке традиційне суспільство взагалі, і єврейське зокрема, то до цього розділу уміщено речі, що вживалися не тільки в синагогах, але й в приватному просторі, і мають стосунок до святкування свят і суботи, а також пов’язані з такими десакралізованими зараз сферами життя як одруження, смерть, народження дитини, її дорослішання, і.т.і.. З цієї групи речей виділено в інший розділ такі групи предметів як Книги та Рукописи (за матеріалом і технікою виконання), в тому числі і синагогального, літургічного вжитку, оскільки їх, згідно з традиціями музейництва України подібні предмети зберігаються в окремих фондових групах.